- Hjem
- Hjelp
- Kjøpsvilkår og leveringsbetingelser
- Reklamasjon og service
REKLAMASJON OG SERVICE
Reklamasjonsrett
Garanti og reklamasjonsrett dekker feil som forbrukeren selv ikke står ansvarlig for. Det er ment å dekke fabrikasjonsfeil som var til stede da varen ble kjøpt og som senere forårsaker en mangel ved produktet.
Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen(e). Fristen er imidlertid fem år hvis varen(e) er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer.
Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning, f.eks. fuktskade. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.
Hvis du oppdager en feil på din vare som du har kjøpt på Homeandcottage.no ber vi deg snarest kontakte vår kundetjeneste.
Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade, væskeskade eller normale slitasjeskader) dekkes dette ikke av garanti eller reklamasjonsretten og man må betale for forhåndsundersøkelse og eventuelt for en reparasjon.
Ta vare på ordrebekreftelsen, denne må forevises ved eventuelle reklamasjoner.